Lean-ajattelun avulla lisäarvoa asiakkaille
Eurofins-konserni on panostanut Lean-ajatteluun toiminnassaan jo pitkään. Suomen Environment Testing -divisioona sai oman Lean Managerin kesällä 2018, kun Kalle Ylinampa aloitti tehtävässään. Kallen toimipiste on Lahdessa, mutta hän matkustaa säännöllisesti ympäri Suomea kouluttamassa ja valmentamassa yksikönpäälliköitä, esimiehiä ja henkilöstöä. Environment Testing -divisioonan henkilöstöstä yli 95 % on osallistunut vähintään yhteen Lean-koulutukseen. Kaikki yksiköt ovat arvioineet toimintaansa Lean-näkökulmasta ja osassa yksiköitä toimintaa sujuvoittavat muutokset ovat jo pitkällä.
Henkilöstö mukaan muutokseen
Lean-toiminnassa henkilöstö on avainasemassa, sillä he tuntevat päivittäisen työn ja prosessit parhaiten. Johdon, esimiesten ja Lean Managerin tehtävänä on auttaa havaitsemaan ja poistamaan hukkaa sekä mahdollistaa laadukkaan ja sujuvan työn tekeminen. Hyvänä esimerkkinä toimivasta käytännöstä hukan poistamiseksi on esimerkiksi rullarata, joita on otettu käyttöön useissa laboratorioissamme, viimeisimpänä Rovaniemellä (kuvassa). Rullaradan avulla näytepulloja ei tarvitse kantaa tai siirtää kärryillä työpisteeltä toiselle, vaan ne liukuvat laatikoissa eteenpäin kunkin työvaiheen jälkeen. Tämä vapauttaa aikaa asiakkaiden näytteiden käsittelyyn, nopeuttaa näytevirtausta sekä parantaa myös työpisteiden ergonomiaa.
Merkittäviä etuja liiketoiminnalle ja asiakkaille
-Lean on ennen kaikkea visuaalista, kertoo Kalle Ylinampa. -Erilaiset visuaaliset keinot, kuten värit, ruudut, kuvat työpisteistä tai meneillä olevan työn visualisointi auttavat havaitsemaan ongelmatilanteet tai ruuhkat ja mahdollistavat nopean reagoinnin niihin. Vaikka Lean tuo merkittäviä etuja liiketoiminnalle muun muassa ajan ja kustannusten säästön myötä, tärkeintä on silti se lisäarvo, jonka Lean tuottaa asiakkaillemme, sanoo Lean Manager Kalle Ylinampa. -Päätarkoitus on tuottaa asiakkaalle arvoa joka askeleella, parantaa laatua ja lyhentää toimitusaikoja.