JavaScript is disabled. Please enable to continue!

Mobile search icon
Ajankohtaista >> Uutiset >> Tuotteen ominaisuuksien todentaminen luo kilpailuetua – hyödynnä tuotetestaus markkinoinnissa

Tuotteen ominaisuuksien todentaminen luo kilpailuetua – hyödynnä tuotetestaus markkinoinnissa

Sidebar Image

Tuotteen myynnissä ja markkinoinnissa ensisijaisessa roolissa on luottamus. Jo muodostuneessa asiakassuhteessa luottamus saavutetaan lunastamalla lupaukset, mutta ennen asiakkaan ostopäätöstä luottamus täytyy luoda muilla keinoilla. Kuinka siis vakuuttaa uusi asiakas? Tuotetestaus ja tuotteen sertifiointi on markkinoinnissa valtti, jota ei kannata jättää hyödyntämättä.

 

Tuotteiden vaatimuksenmukaisuus luo pohjan markkinoilla menestymiseen

Jotta tuote ylipäätään saadaan markkinoille, on sen usein täytettävä määritetyt vaatimukset. Esimerkiksi useimmilla rakennustuotteilla on harmonisoitu tuotestandardi ja ne kuuluvat CE-merkinnän piiriin. Myös erilaiset ajoneuvot, veneet ja koneet voivat olla CE-merkinnän piirissä. Tämä tarkoittaa, että näiltä tuotteilta vaaditaan CE-merkintä, jotta ne pääsevät markkinoille. Jos tuote ei kuulu CE-merkinnän tai muun hyväksynnän soveltamisalaan, vaatimustenmukaisuus voidaan osoittaa myös muulla tavoin. Tällöin vaihtoehtoja ovat tyyppihyväksyntä, varmennustodistus ja tuotesertifikaatti.

– Rakennustuotteiden kohdalla sovelletaan useita määräyksiä ja standardeja, jotta tuote täyttää fyysisesti tietyt vaatimukset, jotka määritellään käyttötarkoituksensa kautta. Esimerkiksi ovien ja ikkunoiden tulee olla tiiviitä niin ilmalle kuin kosteudelle, ja niiltä vaaditaan myös äänieristävyyttä ja palonkestävyyttä useassa käyttötarkoituksessa, Eurofins Expert Servicesin myyntijohtaja Marko Laurikainen kertoo.

– Palvelemme laaja-alaisesti eri teollisuudenaloja sertifioinnin ja testaamisen kautta. Olemme mukana varmistamassa, että markkinoille päätyvät tuotteet vastaavat niille asetettuja vaatimuksia ja ovat siten turvallisia niin käyttäjälle kuin käyttöympäristölle. Testing for life – kuten sloganimme kuuluu, Laurikainen toteaa.

Vinkki:
Vaikka valmistamanne tuote tai laite ei kuuluisi minkään pakollisen vaatimustenmukaisuus määrittelyn piiriin voi vapaaehtoinen sertifikaatti olla iso kilpailuetu markkinoilla.

 

Tuotetestaus todentaa markkinoinnillisesti tärkeitä seikkoja: laadun, ympäristöystävällisyyden, turvallisuuden ja energiatehokkuuden

Tuotteen myynnissä tärkein kysymys on, millaista lisäarvoa se tuo asiakkaalle. Lähes kaikki valmistajat testaavat ja todentavat tuotteensa ominaisuuksia ainakin jossain tuotteen elinkaaren vaiheessa. Testaustuloksia hyödynnetään tuotekehityksessä, laadunparantamisessa ja tuotantoprosessin säätämisessä. Moni asiakas voisi kuitenkin hyödyntää tuloksia myös lisäarvon viestimisessä asiakkaalle.

– Kun vaikkapa työkoneen suorituskyky tai muu erityisominaisuus ja siitä loppukäyttäjälle syntyvä hyöty, kuten tehokkuus, tarkkuus tai vaikka kestävyys on todennettu mittauksella ja siitä on näyttää luotettavaa dataa, voi kilpailuvaltista viestiä selkeämmin myös markkinoinnissa. Erityisesti kolmannen osapuolen tekemänä tuotetestaus tuo esiin tuotteen erinomaisuutta asiakkaalle riippumattomasti, Laurikainen vinkkaa.

– On myös hyvä muistaa, etteivät pakolliset sertifikaatit ja niiden vaatimat testit varmista tuotteen laatua täydellisesti. Ne eivät nimittäin välttämättä sisällä sellaisten ominaisuuksien varmentamista, joita asiakas eniten arvostaa. Tällaisista ominaisuuksista asiakas voisi olla valmis maksamaan nykyistä enemmänkin, erityisesti jos syntyvä hyöty voidaan osoittaa.

Vinkki:
Sertifikaatti ja tuotetestaus riippumattoman toimijan taholta herättää enemmän luottamusta kuin valmistajan itse tuottamat testit. Riippumattomuus ja luotettavuus ovatkin testaus- ja sertifiointilaitoksemme toiminnan keskeisiä edellytyksiä.


Suunnannäyttäjä luo oman sertifikaatin

Kuten jutun alussa kerrottiin, kaikille rakennustuotteille ei ole olemassa harmonisoitua tuotestandardia, eivätkä ne sen takia kuulu CE-merkinnän piiriin. Rakennustuotteille on kuitenkin mahdollista saada CE-merkintä ETAn pohjalta, ja tuotteille voidaan hakea myös tyyppihyväksyntää, varmennustodistusta tai tuotesertifikaattia tuotteesta riippuen.

Vapaaehtoiset sertifikaatit voivat olla markkinoilla jo vakiintunut vaade, mutta vaikka vaadetta ei olisi omassa markkinassa vielä syntynyt, voi vapaaehtoinen sertifikaatti toimia merkittävänä kilpailuetuna.

– Kolmannen osapuolen laatima sertifikaatti tai muu osoitus tuotteen teknisistä ominaisuuksista voi olla hyvinkin merkittävä ostopäätökseen vaikuttava tekijä tuotetta hyödyntäville, kuten suunnittelijoille ja rakennusvalvonnalle, Laurikainen selventää.

– Parhaassa tapauksessa asiakas voi saada merkittävää hyötyä kilpailijoihin nähden luomalla alalle itse uutta käytäntöä tuotteen vapaaehtoisen sertifioinnin kautta. Olemme olleet mukana rakentamassa uusia vakiintuvia vaateita useampaan tuoteryhmään yhdessä asiakkaidemme kanssa, Laurikainen kertoo.

Vinkki:
Voit vauhdittaa myyntiä helpottamalla suunnittelijoiden työtä sertifikaattien avulla. Mielikuvien voimaa ei kannata myöskään unohtaa: sertifioimalla tuotteesi vapaaehtoisesti yrityksesi voi ottaa alallaan suunnannäyttäjän asemaa ja nostaa brändinsä halutuimpien tuotevalmistajien joukkoon.

 

Lue myös: Palonkestävyys varmistetaan kokeneella ja akkreditioidulla tuotetestauksella

 

Kuinka voimme auttaa?

Olemme apunasi aina tuotekehityksestä markkinoille viemiseen ja laaduntarkkailuun
– koko tuotteen elinkaaren ajan.

Tutustu monipuolisiin sertifiointi- ja tuotehyväksyntäpalveluihimme sekä testaus- ja tarkastuspalveluihimme tai ota yhteyttä!